Inleiding
De inrichting van veel organisaties is geleidelijk ontstaan door veel - relatief - kleine aanpassingen. Veranderen wordt steeds moeilijker en trager, terwijl de omgeving om snelle aanpassingen vraagt. Concreet zien we daarbij een aantal van de volgende dingen gebeuren:
- er zijn veel veranderingen tegelijk, al dan niet via programma's en projecten, om de stevige ambities waar te maken;
- projecten worden voortijdig gestopt of de scope en doelstellingen worden gewijzigd;
- er is strijd om schaarse mensen en middelen en budgetbesprekingen verlopen moeizaam;
- tegenstrijdige belangen leiden steeds vaker tot een patstelling en vertragen of frustreren ontwikkelingen;
- afstemming met de bedrijfsvoering (ICT, HRM, Facilitair, e.a.) verloopt moeizaam en resultaten vallen tegen;
- er is - zichtbaar of onzichtbaar - ontevredenheid bij klanten, personeel, OR en andere stakeholders.
De oorzaak van trage of vastlopende veranderingen wordt dan gezocht in weerstand tegen veranderen. Er worden nieuwe en vaak kleinschalige benaderingen gezocht om verandering weer mogelijk te maken. Allerlei managementhypes zoals Het nieuwe werken, Digitale Transformatie, Agile, Lean (Six Sigma) enzovoorts, worden omarmd. Soms met succes, maar vaak neemt de complexiteit en onduidelijkheid alleen maar verder toe.....
Wat er feitelijk ontbreekt is een gedeeld en samenhangend beeld van de inrichting van de organisatie, waarin alle aspecten van de organisatie verbonden zijn. Hoe gaan we de strategie realiseren? Hoe realiseren we een betere klantbediening en wie speelt daarin welke rol? Wat moet er in de bedrijfsvoering gedaan worden om dit te realiseren? Hoe kunnen we bijblijven of voorop lopen bij snelle veranderingen in de markt? Methoden voor Bedrijfsarchitectuur (Engels: Business Architecture) kunnen hierin verbetering brengen, zodat er meer succes behaald wordt.
De artikelen hieronder geven gezamenlijk een beeld van inhoud, betekenis en toepassing van bedrijfsarchitectuur.